القائمة الرئيسية

الصفحات

روايات مقترحة

 




الحلقة ٣١ احببت زوجة اخى المتوفي 

  الفترة يجى ٥ شهور تقريبا 


فضلت  أنا وندي  ٣ شهور مع بعض في الشقة كانوا اجمل 3شهور كان مازن  كل يوم يفرجنى على مكان  شكل في القاهر  روحت المتحف المصري الاهرمات ،البرج، القلعة، والسيد زينب والحسن والحسين 

كنت أنا وندى فرحنين جدا حتى نسيت أنهم بيبحثوا عن حل الفترة ده كانت عدته ندي انتهت وقرارت تواجه الجميع  رغم مازن رفض أنها تستعجل لكن أنا عذرها حب عمرها اقدم عيونها وآخرين اتجمعت وكمان اخواها وكل حاجه اصلا بتاعتها محمود ملهوش حاجه  

سألها مراد بدهشة.

يعني الفترة ده انتم عملتوا تميوه للناس الا متابعكم عشان محدش يشك وفى نفس الوقت كنتم منتظرين عدة ندى تنتهى عشان

تقدر ترجع كل حاجه تخصها هى ونادر 

هزت راسها شغف وقالت

صح لكن لم اتجوز  عمر وندى 

وراحت بيه عند محمود جن جنونه 

فلاش باك 

دخلت البيت ندى وهى ماسك ايد عمر 

أنصدم محمود والخدم

زعق محمود

هو انتى ليك عينى يا فجرة  تيجيبه

ضحكت ندى وصفقة بيدها 

والله عجائب من فين الفاجر يا محمود بيه ده بيتى والشركات حقي أنا واخوى  وانت ملكيش حكم عليا وامى هتطلق منك 

غضب محمود وتركهم بدون كلام وعمل 

  اتصال 


الوووو هنفضل سيبن العيال ديه تلعب ل امتي


رد المجهول

هما مكنوش بيعملوا  حاجه ومقضينها فسح انت الا وجعك أنها كشفتك بنت زوجتك وخسرت كل حاجه صح ام بخصوص شغلنا فى أمن 

غضب محمود وصرخ 

يعني اتركنت على الرف  ، مادم شغلكم في أمن  الهلفوت  ده ذكى خروجه  من الشركات هتخسروا قبلي 


رد المجهول

هتصرف أنا 

صرخ محمود 

ازاي هتتصرف يعني اوقف كل حاجة دلوقتي 


رد المجهول 

اكيد هما تحت عيونى من زمان 


:تمام


كان مازن حزين مقدرش يواجه والده وفهم غلط بعد معرفته انه شريك في المشروعات دي وساب البيت 


وطلب من شاكر،

ممكن توافق نتجوز انا عارف انك خايف عليها لكن هى روحي اقسم بالله وعايزه تكون زوجتي روح وجسد 

تنهد شاكر 

يبقي نرجع و تيجي تتجوزها  قدام الناس والجيران وقدام امها واخواتها عشان الزواج اشهار واعلام 


ابتسم مازن 

موافق 


وفعلا رجع شاكر وشغف مرسي مطروح


عند منصور لما عرف انه طلق ندي وساله


 ليه طلقت ندى وعشان ايه  وسبت البيت ليه 

المواجهه بدات ما بينهم مستني حد يشعلها وقال 


عشان الزواج كان اجبار ومفيش زواج بالاجبار بيستمر يا منصور بيه 


غضب منصور :

من امتي بقيت وقح معايا وبتتصرف من دماغك 


نفخ مازن :

من ساعة لما الاب يشترك في الدم وينصر االاعداءعلي اصحاب الحق ويتاجر في الموت عشان المال وأصبح الابن وابوه أعداء 

نظر اليه  منصور 

نظرات كله استفهام لانه شك في تلميحاته بس خايف من المواجهه

واضح انك مش فاهم حاجه قول جي ليه 

رد مازن 

انا مسافر مرسى مطروح وهطلب ايد حبيبتي واتجوزها موافق تجيب امى وتيجى هكون سعيد

لكن خايف على شغلك ومركزك 

براحتك 

تنهد منصور 

ليه بالسرعة ده ما تستنى نكون حاولين نوصل الفكرة ل ولدتك والا اقولك انا جايه معاك 

انصدم مازن 

بتتكلم بجد 

هز راسه منصور 

طبعا بجد 

.... 

:-بعد رجوع شغف مرسي مطروح وقال شاكر

 موضوع زواج عشق ل زوجته شرين 


انصدمت شرين  :

ازاي عاوزني اوافق علي موضوع زي ده ازاي شويت عيال يضحكوا عليك ياشاكر 


وكمان كتبت  كتابه عليه من وراء. 

للدرجه ديه بنتك. رخيصه عندك ولا اقرب ليك مني عشان تمشي كلامها


كانت بتوضح شغف :

 يا ماما انا مليش ذنب


تشير لها  شرين بالسكوت وتنظر له نظرات غريبه ويغمي عليها 


تجري شغف وشاكر، على  شرين 



يحملها  شاكر ويدخلها على غرفة 

شرين فوقي عشان خاطري 

وصرخ نادى على اختك 

فعلا خرجت شغف تنادى على شروق 

وتكشف عليها كان الضغط مرتفع 

واديتها علاجها وتركتها 

دخل يطمنى عليها سمعها 

 وهي بتتكلم مع حد بهمس 

  يا خد الهاتف ويسمع الكلام


المجهول: 

قدامك أسبوع وتفركشى الموضوع ده والا المستندات اللي ضد زوجك نسلمها للشرطة ويتحبس يا حضرة المديرة.


غضب شاكر وجى يرد  

 يغلق المجهول الهاتف وتجري ف حضنه شرين وتبكي


يمسح دموعها ويقولها متخفيش بس افهم اي اللي حصل


 تبدأ تحكي  شرين اي اللي حصل


في بيت الاستاذ  


بعد وقت تدق علي الباب شغف 

 بابا انا عملت كل الاكل اللى بتحبه ماما عاوزة اطمن عليها


رد عليه شاكر :

ماشي يا حبيبتي جهزي القاعدة علي الروف فوق السطح وانا هاجي انا وماما


سالته شغف بحزن

ماما كويسه يا بابا لو ماما لو مش موافقة خلاص انا مش عايزه


رد عليه شاكر: 

بطلى رغي واسمعي كلامي دلوقتي يا حبيبتي واللي ربنا رايده هيكون في الخير


هزت راسه شغف: 

حاضر




طلب شاكر من شرين :

 تعالي فوق معايا  مش عايز الولاد يحسوا بحاجة وفهميني،اي الموضوع بالظبط


هزت راسه شرين 

 حاضر وتبدل ملابسها وتطلع معاه فوق علي


:- الروف مكان بسيط يعتبر جنة البيت في تكعيبة عنب مظلله المكان و٢كرسي من البلاستيك وترابيزه ايضا من البلاستيك والروف من بعيد بيطل على البحر مع كل نسمة هواء تشم رائحة البحر وتسمع صوته وفي ترابيزة صغيره يوجد عليها راديو متظبط علي اذاعة ام كلثوم بيبدء من الساعة 5 ونصف حتى 9 بتجيب اجمل تشكيلة اغاني تبدا ب اغنيه ل ام كلثوم والتالي عبد الوهاب وعبد الحليم حافظ وغيره لحتي،ما قبل نهاية الوصلة اغاني من التسعينيات شيرين وهاني شاكر وأصالة وتنتهي ب اغنية ل ام كلثوم 4 ساعات مع المغني الأصيل وفي ترموس ملئ بالشاي الساخن وشوية لب وترمس


كل يوم تتجمع العائلة فوق يجهزو الغداء فوق وبعد تناوله كل واحد يجيب اي حاجة تخصه في،هدوء ويجلسوا حولين الاب والام يستمعون للاغاني مع بعض بهدوء وكل واحد يقضي،الوجبات اللى عليهم


طلعوا فوق  لاقي شغف حضرت الاكل وفتحت الراديو زي ما اتعودت طلب منها 

 انزلي انتي يا شغف  انا وماما بس هناكل مع بعض


ضحك شادى:

 ايو يا عمونا عاوزين تفتكرو ايام الشقاوه وناوى تكنسلينا النهاردة


زعقت شرين : 

ولد اسكت واسمع الكلام


كانت شغف  عينها في عيون امها وتتكلم

 تعال يا شادى معايا انا محضره ليك سندوتش هامبورج يجنن


انبسط شادى بجد ومكترة الكاتشب 


ضحكت شغف 

طبعا  ي حبيبي،تعال


وتاخده وتنزل 


يمسك شاكر ايد شرين 

اتفضلي يا حبيبتي قلبي،وروحي انا سمعك


تتنهد شرين 

 وتبدأ من شهرين بعد سفر شغف  تقريبا ب 15 يوم في حد جه في المدرسة وسال عليا قال من إدارة التعليمية فرحت جدا لان المدرسة محتاجة تبرعات والتزامات مدية وكنت بعت ليهم كتير للإدارة في القاهرة  عشان التبرعات مش هطول عليك


استقبلته في الاول عرض عليا كل متطلبات إللى مطلوبه انا وسعاد رئيسية الكنترول بعدها طلب يتكلم معايا على انفراد واتنهدت شرين بصوت عالي


طلب شاكر منها كملي 


اكملت شرين قال :

انا من طرف شركة منصور الببلاوى 

 وطبعا عارفة يكون مين ده ده اللي مرشح نفسه في الانتخابات مجلس النواب عن مرسي مطروح ٢٠٠٥


هزت راسه  شرين 

طبعا. ده غني عن المعرفة ده اكتر المساهمين في كل المشاريع هنا المستشفى والمدارس والشركات بتاعتها مشغلة معظم الناس هنا وكلنا هنعطيه صوتنا

ابتسم 

:-تمام انتي معايا في الخط اهوه 

 وزوجك كمان شغال في شركة المعمارية اللى تابعه


هزت راسه شرين: لكن ايه علاقة الوزارة التعليمى ب الشركات 

طلب منها 

:-متقطعنيش بعد اذنك عايز اكمل ممكن انا جاي مخصوص برسالة ترجعي بنتك شغف 

ضرورى من القاهرة ولو عرفت انكم وافقتوا علي،زواجها زوجك يروح في داهية


ده امر مش طلب


اندهشت شرين 

اولا  بنتي لسه بدري علي الزواج هي لسه في 2 فنون جميله وقدامها 3 سنين كمان


وهي في رحلة تبع الجامعة وثانيا حضرتك ايه دخلك فى خصوصيتى 


ضحك الشخص

  رحلة مش مهم لما ترجع شوفي موضوع الكذبة ديه والا انتم اللى هتخسروا 

 


سالها شاكر:

 هو قال اسمه اي 


هزت راسه:

 قال مدحت


يضمها شاكر فى  حضنه وياكلها ويضحكها وقال 

 انتي عارفة انا بحب شغف اكتر واحدة ليه


سالته شرين: ليه 


ضحك شاكر : 

غريبة انك مش  واخدة بالك انها  شبهك رقيقه حساسة حنونه وعيونها صافيه زي عيونك زي السماء والبحر كل يوم بشوفها وهي بتكبر بفتكرك لما كنت بشوفك وانتي خارجة من المدرسة وانتي صغيرة انتي بنت الجيران اللي حبيتها واتمنيت في يوم تكون من نصيبي وتحقق حلمي


فهمت شرين كلامه 

 انا خايفة عليك انت وشغف 

الناس ديه عارفه كل حاجة ومرقباكم وكان كل يوم وانت هناك تهديدات


ابتسم شاكر: متخفيش يا قلبي  اهدي  مش هيقدر يعمل حاجة عشان انا قدمت استقالة من شهرين 


وسلمت كل عهدتي ل منصور نفسه وبراءة نفسي من اي اوراق


اتكلمت بلهفة : 

بجد ازاي  يعني انت ملكش،دعوة بكل ده


طمنها :

 اه انا لما عرفت ان منصور  متورط بشكل ما في العمل روحت عنده


في مكتب فيصل في القاهرة يوم 23 أكتوبر


: ممكن اقابل استاذ منصور بعد اذنك


كانت عفاف تجلس وسالته  :

 في اذن او ميعاد قبل كدة


هز راسه شاكر: 

لا بس في حاجة مهمه لازم أبلغ استاذ منصور بيه ممكن


هزت راسه عفاف:

 ثواني حضرتك ودلفت المكتب وقالت 

ال بشمهندس شاكر من فرع مرسى مطروح

  مستني حضرتك

استغرب منصور : 

مين ده اول مره اسمع عنه


وضحت عفاف: 

 ده في فرع موجود في مرسي مطروح وجي في حاجة مهمه 


طلب منصور:

 تمام خليه يتفضل


خرجت عفاف  من الباب وسمحت له الدخول


دخل شاكر

 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا مهندس في شركة المعدات الثقيلة في مطروح وكنت مشرف علي مشروعات كتير بس انا قررت استقيل واسلم العهدة ليكم


استغرب منصور: 

ليه وجي كل المسافة ده كلها ليه كنت ترجع ل مديرك هناك ليه انا بالتحديد


وضح شاكر: 

اولا عشان انت صاحب فضل علي ناس كتيرة عندنا واللى عرفته انك كنت صديق ايام الطفولة يعني ابن المحافظة وكنت هناك عايش عشان كدة كل مشاريعك الخيرية عندنا وخليت من محافظة كانت تعاني من الاهمال الى محافظة فيها كل حاجة


ثانيا: مديري خائن الامانة ووافق على مشروع تابع اسرائيل وانت لما عرفت من 4 سنين ووقفت واقفه جامده خطف ابنك مازن وهددوك  اضطريت توافق ورجعت وانت مكسور وسفرت ابنك خارج مصر


 قام  منصور  من مكانه مصدوم وقال

 انت ازاي عارف كل ده عني وجي تهددني يعني


وضح شاكر:

انا مقدرش اهدد صديق الطفولة انا جاي عشان ابلغك ان مازن عرف بكل حاجة وبدا ينبش وطلب ايد بنتي للزواج ازاي اتقبلوا او اتعرفوا دى قصة قديمة


 نظر له منصور نظرة شديد التركيز وقال ازاي احنا اصدقاء ودى اول مرة اشوفك فيها ومين بنتك


وضح شاكر: 

انا شاكر عبدالله السمالوطي كنا مع بعض في،مدرسة


بدا يتذكر منصور:

 الشهيد أم فاروق الابتدائية. اه بدأت اتذكرك ياه وليه سكت كل الفترة ديه انا كنت بدور عليك بس كنت نسيت اسمك


اتنهد شاكر:

 انا كمان بس لما ابنك اتخطف من 3 سنين كانت بنتي في تانى ثانوي شافته وبلغتني انها شافت شاب كان يقف قدام البحيرة كل يوم وقت ما كانت بترسم وفي يوم شافت اثنين من الرجاله زي البودي جارد واخدها ومشيت وراهم دون ما يحسوا وشافت المكان وبلغتني ولما بدات استشف الموضوع عرفت انه ابنك ولو تفتكر جاءت رساله علي،تليفونك بمكان ابنك في نفس اليوم اللي عرفت فيه كنت انا اللى بعتها ليك


قرب منه منصور ب  امتنان وشكر

شكر جدا طيب بدل  ما تقف جانبي تستقيل انا مش موافق علي الاستقالة


واضح شاكر:

 هتوافق عشان ابنك هيتجوز بنتي وطبعا مش هيكون برضاك وانت هتعمل

كدة عشان نحميهم ونكشف الحقيقة

باك 

ده كل الا حصل 

... 

عند مازن بيتكلم مع شغف في تواصل الاجتماع الشات وكانت بتحكي ليه 


ابتسم مازن:

 يعني انتى شفتيني وانا بنخطف


نظرت له شغف من خلال الكاميرا : 

اه وتابعتكم من غير محد يحس


ضحك مازن:

 ازاي يا مجنونة 


يحرك ايده على شعره انا حاسس انك وقعتي في حبي من اول نظره صح انا شاب يجنن


نفخت شغف د

انت مغرور على فكرة 


ضحك مازن 

وانتي طول عمرك مجنونه وبتحب تخطري عشان تنقذى غيرك وانا حبيتك من شويه يا مج.نونة 


صدمته شغف 

بس انا مش موافقه على الزواج 


انصدم مازن

 نعم طب اهدى انت اعقل المجانين  


نكمل الحلقه الجديده


------------------------------


نكمل الحلقه الجديده


،.. 


بحب كتابة الروايات

تعليقات